Sportlov??

Nu är det sportlov, kanske inte tekniskt, har faktiskt fredagen kvar. Men eftersom vi haft ett bajsigt matteprov idag så räknas morgondagen nästan som lov. Och eftersom jag vet att ALLA barn och ungdommar älskar lov, självklart sportlovet inräknat, så tänkte jag dela med mig av lite info jag skaffat fram. Jag tror icke att många av er kan detta om sportlovet:

- Har sitt ursprung från det så kallade kokslov som infördes 1940. Anledningen var att spara på eldningen av klassrummen. Och då menar jag inte att de på 40-talet eldade upp sina klassrum, utan de ville spara energi för att värma upp dem.

- Det utvecklades snabbt till ett lov där man skulle få tid att utföra olika slags sporter, självklart vintersporter men också innebandy och annat roligt.

- Många reser gärna till de svenska fjällen under sportlovet för att åka skidor, både nedåt och åt sidan.


      
                 
       

/vittbröd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0